Egyre lassabbak és töredezettebbek az ellátási láncok globális és regionális szinten is, az utóbbi évek változásai súlyosan érintették a termelési és logisztikai folyamatokat. Amikor hiány van a kínálatban, a cégek elkezdenek újratervezni, piacot felosztani, árat egyeztetni, mindenki kontrollálni akarja a beszerzési láncait, amire pedig rögtön ugrik a versenyhatóság. Az egyik legnagyobb magyarországi ügyvédi iroda, a CMS szakértőivel beszélgettünk arról, hogy hogyan változtak az ellátási láncok és értékesítési stratégiák, milyen versenyjogi kockázatokat vetnek fel ezek a változások és mit tehetnek a cégek, hogy ezeket a kockázatokat minimalizálják.
Az Oto-tex Kft. közel 30 éve a hazai textilnagykereskedelem meghatározó szereplője, amely a különböző speciális tűz- vagy saválló, illetve egészségügyi szövetek kereskedelmére fókuszál. A nyíregyházi vállalat klasszikus rendszerváltás utáni sikertörténet, folyamatos fejlődéssel és alkalmazkodóképességgel erős pozíciót építettek fel az időközben összeroppanó közép-európai textiliparban. A legnagyobb kórházak, bérmosodák, illetve speciális munkaruhagyártók beszállítói, ma már 16 ország 34 partnerével dolgoznak együtt. A központ energetikai korszerűsítése és a napelemes kapacitás kiépítése nagy versenyelőnyt jelent számukra a jelenlegi energiapiaci környezetben, de a megnövekedett szállítási idők és drasztikusan megemelkedett szállítási költségek a vállalatot sem kímélik. Több mint 15 éve vannak jelen Romániában, de a hosszútávú tervek között szerepel a külföldi terjeszkedés a legtöbb környező országban. A Portfolio Hajzer Károlynét, a vállalat ügyvezetőjét kérdezte a cég múltjáról és jelenéről, a szegmens előtt álló kihívásokról és a fejlődési lehetőségekről.
A klímaváltozásra, illetve ennek kockázataira ma már odafigyelnek a befektetők, az ESG-szempontok meghatározói lettek a vállalatirányítási stratégiáknak és a szabályozói figyelmet is bevonzották. Mindig vannak azonban új kockázatok, amelyek próbára teszik a vállalatokat, befektetőket, a társadalmat. Mit hoz vajon a következő évtized? - ezzel foglalkozik az MSCI ESG Trends to Watch című kiadványa. A trendek egyike a beszállítói lánba végigmenő kibocsátás-csökkentési nyomás lehet.
Az ellátási láncban még mindig fennakadások vannak világszerte, és a világ legnagyobb tehergépkocsi-gyártójának vezetője figyelmeztetett, hogy az alkatrészhiány lassítja több ezer járművének gyártását.
Tovább korlátozza kereskedelmi tevékenységét az IKEA Oroszországban és Fehéroroszországban - jelentette be szerdai sajtóközleményében az Ingka Csoport, a legtöbb IKEA-áruházat működtető svéd vállalat.
Az év elején már abban bízhattunk, hogy a globális beszállítói láncok problémái lassan megoldódhatnak, azonban az orosz-ukrán háború újabb csapást hozott ebből a szempontból is. Így a világgazdaság legnagyobb betegsége újra rosszabbra fordult mielőtt még gyógyulásnak indult volna igazán – vélik az ING Bank szakemberei. Ráadásul a háború hosszútávon is további szállítási késéseket és alapanyaghiányt hozhat.
Lassan két éve napi szinten hallani a beszállítói láncok fennakadásairól, a folyamatos problémák a gazdasági növekedésre és az inflációra is hatással vannak. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) most egy friss cikkben mutatott rá arra, hol okozza a legnagyobb fennakadást a beszállítói láncok akadozása, érdekes módon nem kell messzire menni Magyarországról, hogy a legnagyobb vesztest megtaláljuk.
Csapás a magas energiaár az autóipari cégeknek - olvasható a Világgazdaság pénteki számában.
A járvány okozta összeomlás után a legtöbb szereplő erőteljes felpattanásra számított az autóiparban 2021-ben. A drámai méreteket öltő globális chiphiány, a beszállítói lánc problémái, a megugró szállítási költségek és az elszálló nyersanyag- és energiaárak viszont darabokra zúzták ezeket az optimista várakozásokat. Az Európai Unió autópiaca az áhított növekedés helyett tovább zsugorodott tavaly, zsinórban második éve adtak el 10 milliónál kevesebb autót a kiemelten fontos régióban. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb statisztikáiból az is kiderült, melyek voltak 2021 legjobban és legrosszabbul teljesítő autómárkái.
Az elmúlt két évben korábban sosem látott fennakadásokat tapasztalhattunk a beszállítói láncokban, egy sor fontos alapanyagból és alkatrészből hiány alakult ki, illetve jelentősen megemelkedett az áruk. Ez a tavaly berobbant globális inflációs nyomáshoz is jelentősen hozzájárult, emellett fennakadásokat okozott a termelésben. 2022 elején talán látszanak az enyhülés jelei, az elemzők többsége szerint előbb-utóbb alkalmazkodhat a kínálat a kereslethez, így akár az idén meg is szabadulhatunk ettől a problémától.
A koronavírus omikron variánsának terjedése Kínában a beszállítói láncokon keresztül az egész világgazdaságot fenyegeti, így most mindenki kíváncsian várja a távol-keleti adatokat – írja a Bloomberg. Az elmúlt másfél évben megtépázott beszállítói láncok újabb gyomrost kaphatnak, ha a kínai hatóságok nem tudják kordában tartani a járványt.
A beszállítói láncok összeroppanása és a klímaváltozás következtében a karácsonyfákból is hiány lesz idén, mind az élő, mind a műfenyők piacán. Kisebb lesz a választék és ami lesz, az is drágább lesz – írja a CNBC az amerikai faárusok és karácsonyi dekorációkat árusító vállalatok véleménye alapján.
A globális csiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. Az MTI-nek nyilatkozó cégek arról számoltak be, hogy a piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
A hónapok óta tapasztalható beszállítói fennakadások miatt a kiskereskedők már most pánikvásárlásokba kezdtek a karácsonyi szezon előtt, ez azonban csak nehezíti a helyzetet, hiszen további fennakadásokat okoz – írja a CNBC.
Jövő nyárig eltarthat az áruhiány az Ikeánál – mondta el a svéd bútoripari óriás vezérigazgatója, Abrahamsson Ring a Financial Timesnak adott interjújában.
Magas árakra és elképzelhető, hogy üres polcokra is számíthatnak idén a karácsonyra vásárló amerikaiak a beszállítói láncok összeomlása következtében – figyelmeztet az amerikai elnök, Joe Biden, miközben arra kéri a kiskereskedelmi vállalatokat a magánszektorban, hogy segítsenek enyhíteni a beszállítói problémákat - írja a Reuters.
Kihirdette a kormány a közlönyben azt is, hogy kiknek nem kell jövőre extraprofitadót fizetnie.
A háború eszkalációjáról szóló tudósításunk folyamatosan frissül.
Vegyes mozgások a világ tőzsdéin.
A volt ukrán főparancsnok is megszólalt a kialakult helyzetről.
Határozott nemzetközi fellépést sürget az ukrán elnök.
Jelentős késéseket okoz az időjárás.
Az eszkaláció lépéskényszerbe hozta a honvédelmi minisztériumot.
Mi lesz a nyugdíjakkal?
Hogy látja a cég jövőjét az elnök-vezérigazgató?